Laatst bijgewerkt
Zaterdag 5 april 2002 |
|
Gedenk de dagen van slavernij
1985
Gedenk de dagen van slavernij is geschreven
voor acht instrumenten: Fluit, Klarinet, Hoorn, Clavecimbel, Gitaar,
Slagwerk, Cello en Contrabas.
Het stuk is bedoeld voor en uitgevoerd door een aantal leerlingen
van het Utrecht Conservatorium waar ik goed mee bevriend was: Elsbeth,
Christa, Ria, Jessica, Michael, Roland, Saskia en Jacinta. Tijdens
het componeren heb ik veel ruggespraak met hen gevoerd over wat
mogelijk was, wat ze leuk vonden om te doen, enz.
De titel van het stuk kan verschillende betekenissen hebben,
en zowel uitvoerders als publiek worden uitgenodigd om zelf hun
eigen associaties te vormen. Om toch een paar mogelijkheden
aan te geven: De muziek bij letter A (na de hoorninleiding)
is een soort collectieve situatie vanwaaruit individuen proberen
te ontsnappen; maar naar gelang zich meer spelers bij de ontsnappingspoging
aansluiten verliest deze haar individuele karakter en verzandt zij
in dezelfde collectivistische situatie als voorheen. Ook is
dit stuk bedoeld als commentaar op die jonge (en, helaas, ook enkele
oudere) componisten die de laatste 30 jaar van muzikale (en sociale)
ontwikkelingen wensen te ontkennen, onder het mom dat deze jaren
jaren van slavernij waren (waarbij steeds naar serialisme e.d. wordt
verwezen). Ik wens mij echter de hele historie te herinneren
en niet slechts het stuk tussen 1880 en 1920.
Terug
naar compositiepagina... |
Terug
naar startpagina... |
|