Start Omhoog/Up

Laatst bijgewerkt

Zaterdag 5 april 2002

Gedenk de dagen van slavernij

1985

Gedenk de dagen van slavernij is geschreven voor acht instrumenten: Fluit, Klarinet, Hoorn, Clavecimbel, Gitaar, Slagwerk, Cello en Contrabas.

Het stuk is bedoeld voor en uitgevoerd door een aantal leerlingen van het Utrecht Conservatorium waar ik goed mee bevriend was: Elsbeth, Christa, Ria, Jessica, Michael, Roland, Saskia en Jacinta.
Tijdens het componeren heb ik veel ruggespraak met hen gevoerd over wat mogelijk was, wat ze leuk vonden om te doen, enz.

De titel van het stuk kan verschillende betekenissen hebben, en zowel uitvoerders als publiek worden uitgenodigd om zelf hun eigen associaties te vormen.
Om toch een paar mogelijkheden aan te geven:
De muziek bij letter A (na de hoorninleiding) is een soort collectieve situatie vanwaaruit individuen proberen te ontsnappen; maar naar gelang zich meer spelers bij de ontsnappingspoging aansluiten verliest deze haar individuele karakter en verzandt zij in dezelfde collectivistische situatie als voorheen.
Ook is dit stuk bedoeld als commentaar op die jonge (en, helaas, ook enkele oudere) componisten die de laatste 30 jaar van muzikale (en sociale) ontwikkelingen wensen te ontkennen, onder het mom dat deze jaren jaren van slavernij waren (waarbij steeds naar serialisme e.d. wordt verwezen).
Ik wens mij echter de hele historie te herinneren en niet slechts het stuk tussen 1880 en 1920.

Terug naar compositiepagina...

Terug naar startpagina...